jump to navigation

Online Educa Berlin 2008’in Ardından Ocak 2, 2009

Posted by uzaktanegitim in e-öğrenme, e-learning, teknoloji.
trackback
Online Educa Berlin 2008

Online Educa Berlin 2008

İstanbul Bilgi Üniversitesi eMBA yazılım geliştirme ekibinin lideri ve blog yazarımız Memduh Er ile, 1 ay kadar önce katıldığı ve dünyanın en büyük uzaktan internet tabanlı eğitim konferanslarından biri olan Online Educa Berlin hakkında bir söyleşi gerçekleştirdik ve e-öğrenme dünyasının bugünü ve yarını hakkında konuştuk, teknolojik ve pedagojik açıdan nereye doğru ilerlediğimizi anlamaya çalıştık.

Merhaba Memduh, bize 3-5 Aralık tarihleri arasında Almanya’nın Berlin kentinde düzenlenmiş Online Educa Berlin fuarından ve konferansından biraz bahsedebilir misin, ilk izlenimlerin nelerdi?

Bu konferans ile ilgili ilk izlenimim, bilgi yaymaktan çok bilgi paylaşmak için ideal bir organizayon olduğuydu. İnsan konferans lafını duyunca doğal olarak kendisinin pasif kaldığı, seminerler, konuşmalar, vb ile donanıp geleceği bir ortam bekliyor. Ama durum hiç de bu değildi. Daha çok insanların problemlerini paylaştığı, şirketlerin tanıtımlarını yaptığı, alıcıların ihtiyaçlarını araştırabildiği bir yer gibiydi.

Bu hem iyi hem kötü. İyi, çünkü paylaşım çok üst düzeydeydi. Bu tip organizasyonlar, değişik ülkeler, kültürler ve hatta değişik kıtalarda durumun ne olduğunu anlamanıza, kendi dumunuzla kıyaslama yapmanıza imkan veriyor, dolayisıyla sorunlar ve/veya çözümler konusunda ne noktada olduğunuzu tespit etmek, evrensel ile yerel arasında farkları netleştirmek konusunda büyük yardımı oluyor. Öte yandan, bu yatay ilişki biçimi teknik ve akademik sınırlılıkların itirafı olarak da görülebilir, amiyane tabiriyle, biz de bilmiyoruz, hep birlikte araştıracağız, gibi bir itiraf. Bu yüzden de beklediğim kadar yüksek bir bilgi birikimi ve aktarımı kesinlikle söz konusu olmadı. Bu da kötü yanı olarak söylenebilir.

Bu büyük etkinliğin çapından biraz bahsedebilir misin? Beklediğin kadar yoğun muydu yoksa farklı mıydı?

İlk gün çok yoğundu. Fakat bir miktar yukarıda da bahsettiğimi gibi insanların birt çoğu sadece irtibat için o arada bulunuyordu. Bu yüzden de ilk gün gerekli irtibatları kuran bir çok insan ikinci gün ortadan yok oldu! Bu yüzden – ironik ama — şöyle diyebilirim, ilk gün beklediğimden daha kalabalık, diğer günlerse beklediğimden daha tenha idi.

Türkiye’de yaklaşık 9 senedir eMBA online eğitim altyapısını geliştiren ekibin teknik lideri ve e-öğrenme üzerine düşünen biri olarak Berlin’de gördüklerini iki açıdan değerlendirmeni istesem neler diyelibirsin: teknik açıdan ve eğitim açısından.

Söylediğim gibi bu konuda çok zenginleştirici bir konferans değildi. Ama e-learning dünyasının uğraştığı şeyler açısından bir duygu veriyordu. Teknik açıdan şunu söyleyebilirim ki dikkatler içerik hazırlama platformalarından uzaklaşıp bizzat içerik standartlarına kaymış durumda.

Pedagojik açıdansa en çok X-jenerasyonuna uygun eğitim nasıl yapılır konusu üzerinde duruldu. Yoğun olarak blog, cep telefonu, facebook, wiki, instant messenger, vs. kullanan bir nesil var, bu kullanımları nasıl eğitime doğru yönlendirebiliriz? Üzerinde en çok konuşulan mesele buydu diyebilirim.

Blogumuzda Internet tabanlı eğitim konusunun teorik yönüne de önem veriyor, bunu tartışıp anlamaya çalışıyoruz [1, 2, 3, 4, 5], bunun ışığında Online Educa Berlin’in sana görüşlerini geliştirmek ve derinleştirmek açısından bir katkısı oldu mu?

Benim ilgimi, merakımı eğitim içeriği standartları konusuna çekmiş olması tek başına bir artı oldu bile. Zira biraz araştırdığımda bu konuda ne kadar yol kat edildiğini gördüm. Sanırım bir süre bu temel mesele önemini koruyacak.

Bunun gibi “dünya nelerle uğraşıyor?” sorusuna cevap bulabilmek gerçekten büyük bir nimet. Zira çoğu zaman bir referans bulmak çok kolay olmuyor.

Ayrıca bu konferansta uzaktan eğitim konusunun önde gelen bir çok şirketini tanıma, inceleme imkanı oldu ki bu da iş / teknoloji açısından oldukça zihin açıcıydı.

Internet tabanlı eğitim, e-öğrenme deyince benim aklıma her bir öğrenciye göre kendini aşırı özelleştirebilen yani adaptif sistemler geliyor, blogumuzda daha önce makina öğrenme, veri madenciliği gibi yöntemlerle e-öğrenmenin geliştirilebileceğine dair yazılarımız olmuştu [1, 2], Berlin’de bu tür sistemlerle karşılaştın mı?

Bu tip teknoloji, özellikle de yüksek akademik temel isteyen hiç bir aktiviteye rastlamadım. Daha çok iş odaklı bir konferans olduğunu söylemiştim. Ama bu konuda şunu ekleyebilirim, adaptif sistemlerden çok destekleyici sistemler daha çok ilgi çekiyordu.

Klasik bir son soru ile bitirmek istiyorum röportajı, gelecek 5 sene sonra e-öğrenme hangi noktada olacak? Buna dair projeksiyonunu bizimle paylaşır mısın?

Önümüzdeki senelerde uzaktan eğitim dünyasında radikal bir değişiklik beklemiyorum şahsen. Zira elde bir çok araç gereç var, ama henüz istenilen düzeyde verimli bir kullanım söz konusu değil. Bir nevi, iş, teknolojinin gerisinin kalmış durumda. Ben önümdeki yılları bu mesafeyi kapatmakla harcayacağımızı düşünüyorum.

Değerli vaktini ayırdığın için çok teşekkürler Memduh.

Yorumlar»

1. Online Educa Berlin 2008′in Ardından | FZ Blogs - Ocak 2, 2009

[…] https://uzaktanegitim.wordpress.com/2009/01/02/online-educa-berlin-2008in-ardindan/ This entry was posted on Friday, January 2nd, 2009 at 6:02 pm and is filed under e-Learning. You […]


Bir Cevap Yazın

