jump to navigation

2008 Yılında E-Öğrenmeyi Şekillendirecek 9 Trend Ocak 29, 2008

Posted by uzaktanegitim in e-öğrenme, e-learning, teknoloji.
trackback

Bill Brandon’ın Learning Solutions e-Magazine’de dün yayınlanan “Nine Trends That Will Shape e-Learning in 2008” başlıklı makalesi bu sene e-öğrenim dünyasında etkili olacak yeni ve gelişmekte olan eğilimleri ele alıp önemli noktalara dikkat çekiyor [1].

Brandon, e-öğrenmeyi bu sene şekillendirecek trendleri 9 ana başlık altında toplamış: iş dünyasındaki durgunluk, genişbant ve WiFi teknolojilerinin tabana yayılması, 3G ve WiFi destekli mobil cihazlar, ‘bulutlarda çalışmak’, video, kurumsal sosyal şebekeleşme (social networking), kullanıcılar ile karar vericilerin beklentileri, e-öğrenme kavramının yeniden tanımlanması ve e-öğrenme araçları kategorilerinin sınırları arasındaki bulanıklaşma.

Bu makalede dikkati çeken noktalar arasında 2008 yılında ekonomik koşulların da etkisi ile açık kaynak kodlu e-öğrenme yazılımlarının daha da yaygınlaşabileceği görüşü. Her ne kadar tam tersi geçişler söz konusu olsa da (Moodle’dan Blackboard sistemine geçen bazı üniversiteler gibi) böyle bir trendi göz ardı etmemek bizce de faydalıdır.

Brandon’ın ele aldığı bir diğer önemli başlık ise gittikçe tabana yayılan genişbant ve WiFi yani her yerden kablosuz olarak Internet’e erişim ve bunu gittikçe kolaylaştıran cihazlar. iPod Touch ve benzeri cihazların yayılması e-öğrenmeyi çok daha mobil hale getirmekte. Bunun somut ve elle tutulan örneklerinden biri de Chumby isimli küçük Internet cihazı. Dokunmatik ekrana ve kablosuz Internet bağlantısına sahip olan bu cihaz üzerinde çalışan minik ‘widget’lar sayesinde Internet üzerinden güncel bilgileri aktarmak ve belli bir ölçüye dek kullanıcı ile etkileşime geçmek mümkün. Şu anda e-öğrenme bağlamında sadece sözcük dağarcığı geliştirme türünden uygulamaları barındıran Chumby türü bir cihaz belki de gerçekten 2008 içinde çok daha kritik bir trendin habercisi olabilir.

Aynı makaledeki bir başka önemli nokta da “bulutlarda çalışmak”: Artık elimizdeki belgeleri (grafik, video, hesap tablosu, metin, vs.) çok kolay şekilde Internet’e yerleştirmekle ve buna dünyanın herhangi bir yerinden ulaşmakla kalmıyoruz aynı zamanda bilgisayarımıza özel bir yazılım kurmadan da o malzemeyi doğrudan Internet üzerinden işleyebilir hale geliyoruz. Halihazırda son kullanıcıya, e-öğrenim içeriğini hazırlama konusunda epey yardımcı olan Internet tabanlı sistemler arasında myUdutu, RapidL, RapidL-i, Composica, Unison, Atlantic Link ve Mohive gibi sistemleri saymak mümkün.

Yazarın bu saydığı sistemlere ek olarak Kaltura kolaboratif wiki-tarzı video sistemlerini de göz önünde bulundurmak yararlı olacaktır kanaatindeyiz. Tabii her ne kadar teknoloji altyapısı gelişse ve pek çok araç Internet üzerinden de kullanılabilir hale gelse de Bill Brandon’ın ‘video ile ilgili problemler’ başlığı altında dikkat çektiği noktalara katılmamak mümkün değil: Video içeriği oluşturmak için kullanıcıların hala doğru dürüst kamera, ışık ve ses kayıt tekniklerini belli ölçüye dek öğrenmeleri şart. Tabii videonun eğitimsel tasarımının (instructional design) yapılması da çok önem arz ediyor, yani kısacası diğer ortamlarda geçerli olan andragoji [2], pedagoji, tasarım ve senaryolaştırma meseleleri benzer şekilde video içerik oluşturma için de geçerli.

Makalesinde Facebook ve daha çok profesyonellerin iş ilişkilerini geliştirmek için kullandıkları LinkedIn tarzı sosyal şebeke sistemlerine de değinen Brandon, bunların altyapısının daha kontrollü bir şirket ortamında personele açıldığı takdirde şirket içinde bilgi transferinin artacağını ve optimum dağılımın gerçekleşeceğini de iddia ediyor ve bunu şirket tabanlı e-öğrenmenin önemli bir parçası olarak vurguluyor. Herhangi bir dayatma olmadan ‘kendiliğinden’ gelişen sosyal şebekelerin daha küçük çaplı (mesela birkaç bin ya da birkaç onbin kişilik) şirket ortamlarında bilgi dağılımı ve kolektif zekâya olumlu katkısı ise henüz çok araştırılmış bir konu değil ve biz de 2008 yılında bu trendi yakından takip ediyor olmamız gerektiğini düşünüyoruz.

Makalenin sonlarına doğru ele alınan ve “e-öğrenme nedir?” sorusuna verilmesi gereken cevapların 2008’de de aranmaya devam edeceği öngörüsü katıldığımız bir öngörü. Yazarın belirttiği gibi zamanla e-öğrenme süreç içinde eğitim ve performans desteği kavramlarından yavaş yavaş birlikte iş yapma, iş pratikleri camiaları ve konektivizm gibi kavramlara doğru yöneliyor [3].

E-öğrenmenin 2008’de takip edeceği yolları merak edenler makalenin özgün haline kısa bir süreliğine Elearning Guild sitesinden ulaşabilirler (bir süre sonra arşive giren makalelere erişim ücretli hale gelmektedir).

1- Nine Trends That Will Shape e-Learning in 2008
2- Andragoji: yetişkinlerin eğitim süreçlerini inceleyen disiplin. Konu ile ilgili örnek bir blog girdisi için bkz. “CREST+: E-öğretimde Doğru Forum Soruları Oluşturma Modeli ve Teknikleri“.
3- Bu yönelimle ilgili olarak ‘Know-where’: 21. Yüzyılda E-Öğrenmeye Radikal Bir Yaklaşım başlıklı makalemize bakılabilir.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: