jump to navigation

CREST+: E-öğretimde Doğru Forum Soruları Oluşturma Modeli ve Teknikleri Kasım 29, 2007

Posted by uzaktanegitim in best practices, e-öğrenme, e-learning, teorik.
trackback

Daha önceki blog girdilerimizde uzaktan eğitim ve e-öğrenme ortamlarında karşılıklı etkileşimin ne kadar önemli olduğunu çeşitli örneklerle vurgulamıştık. Tamamen bilgisayar ve Internet üzerinden etkileşim kuran öğretim görevlileri ve öğrenciler arasında etkileşimi, dolayısı ile eğitimin kalitesini artırmak için en sık başvurulan araçlardan biri de tartışma forumlarıdır. Öğretim görevlisi böyle
bir forumda belli tekniklere göre soru sorarsa hem sınıfın öğrenme performansını hem de sosyal etkileşimi artırabilir.

Akin ve Neal’in “CREST+ Model: Writing Effective Online Discussion Questions” başlıklı makalesi e-öğretim ortamlarında forum kullanımına ve özel olarak soru oluşturma tekniğine dair CREST+ isimli güzel bir teknik sunmaktadır.

CREST+ kısaltması, oluşturulacak sorularla ilgili şu bileşenleri içermektedir: C(ognitive), R(eading basis), E(xperiential possibility), ST(style and type), + (good structure).

Fiziksel bir sınıf kısıtlaması olmayan e-öğretimde bir öğretim görevlisi tek bir dersi bir seferde çok sayıda öğrenciye sunuyor olabilir ve her ne kadar fiziksel sınıf kısıtlaması olmasa da bir gün hala 24 saattir ve öğrencilere tek tek soru sormak, onlardan tek tek gelecek soruları cevaplamak tek bir öğretim görevlisinin başa çıkabileceği şey değildir. Dolayısı ile CREST+ modeline göre sorular kurgulamak ve forumda yönlendirici rol üstlenmek e-öğrenim ortamları açısından değer taşımaktadır. Yazarlar makalelerinde öncelikle ‘C(ognitive)’ yani bilişsel bileşen üzerinde durmaktadırlar ve burada vurgulanan temel nokta bir soru sorarken üzerinde durulması bazı pedagojik
prensiplerdir.

Knowles tarafından geliştirilmiş ‘andragoji’ prensibine göre bir dersi öğrenmeye çalışan yetişkinler bilinçli ya da bilinçsiz olarak şunlara dikkat ederler:

  • Bunu neden öğreniyorum?
  • Kendi kararlarım için sorumluluk sahibi olmak ve kendi kendimi yönlendirmek istiyorum.
  • Ders ortamına kendi hayat deneyimimden bir şeyler katmak istiyorum.
  • Somut problemler, örnek senaryolar üzerinden öğrenmek istiyorum.
  • Öğrendiklerimin kendi hayatımda bir yeri olmasını istiyorum.

Online eğitim öğretim ortamında bir tartışma panosu için sorular hazırlanırken bu prensiplere dikkat edilmesinde fayda vardır. Akılda tutulması gereken bir nokta da öğrencilerin bireysel farklılıklar doğrultusunda çeşitli öğrenme türlerine yatkınlıklarıdır. Yani bazı öğrenciler yaparak öğrenirken (dokunsal / kinestetik öğrenme), bazıları görerek (görsel öğrenme), bazıları okuyararak (metin işleyerek öğrenme), bazıları da işitip dinleyerek (işitsel öğrenme) öğrenirler. Ayrıca yapılan araştırmalar göstermiştir ki e-öğretim öğrencileri arasındaki ‘bağımsız öğrenme’ tercih edilmektedir dolayısı ile öğrencilerin kendilerine uygun öğrenme yöntemlerini seçmelerini mümkün
kılan sorular gerçekten işe yaraya sorular olacaktır.

Tüm bunlardan ötürü CREST+ soru sorma modelinde ilk aşama sınıfın bilişsel ihtiyaçları ve dersin amaçlarına uygun şekilde sorunun hangi öğrenme şekillerini tetikleyeceğini belirlemek olacaktır. Hemen ardından yapılması gereken ise sorunun ne tür bir ‘okuma’ gerektireceğini belirtmektir. Bir soru şu okuma türlerinden birini gerektirebilir: ders kitabı okuması, literatür taraması, literatür harici
tarama.

Ders kitabı ve literatür okuması görece geleneksel yöntemlerdir ancak literatür harici okuma her türlü malzemeyi barındırabileceği için (podcast, video, öğrenme nesnesi) çok farklı öğrenme şekillerine izin veren türdedir dolayısı ile bazı durumlarda avantaj sağlayabilir.

CREST+’in üçüncü bileşeni ‘E(xperiential)’ yani deneyime dair bileşendir. Yukarıda da belirtildiği gibi yetkişkin öğrenciler derse kendi hayatlarından bir şeyler katmak ve böylece ‘anlamları’ kurmak isterler. Dolayısı ile öğrencileri birlikte çalışmaya yönlendirecek karmaşık ve gerçekçi etkinlikler ‘andragoji’ prensibini de destekler şekilde işlevsel sorular sorulmasını sağlayacaktır.

Unutulmamalıdır ki öğrencilerin katkıda bulunma ve diğer öğrencilerle bağ kurma ihtiyaçlarını göz önünde bulundurmaya bir tartışma forumu boş ve ilgisiz bir foruma dönüşmeye mahkumdur .

CREST+ soru sorma tekniğinin dördüncü bileşeni yani ST (style and type of question) ise öncelikle soruların öğrencilere nasıl dağıtılacağı ile ilgilidir. Bu aynı zamanda öğrencilerin diğer öğrencilerle birlikte çalışmaları ve öğrenmeleri için bir fırsat sunmak ile ilgilidir. Bunun için de ikili ya da üçlü gruplar oluşturulabilir ve bir sonraki soru sorulduğunda bu gruplardan birer üye
farklı gruplara atanmak sureti ile ortaklaşa geliştirilen bilginin tüm öğrenci grubu içinde olabildiğince homojen olarak dağılması sağlanabilir.

Soru türlerine gelince, bunlar ‘metabilişsel’, ‘devam’, ‘öğrenci tarafından yaratılmış’, ‘değerlendirme ve düşünme’ türünden sorular olabilir.

CREST+ modelinin son bileşeni (+) sorunun yapılandırılmasına dairdir. Bir soru bir kez bir öğrenme nesnesi içine yerleştirilince öğretim görevlisinin bu soru ile ilgili öğrenci protokolünü net bir şekilde belirtmesi çok önemlidir.

Soruyu ortaya atan öğretim görevlisi beklentilerini ve genel olarak uyulması gereken kuralları net bir şekilde ortaya koymalıdır. Ayrıca ilgili forum sorusu ile ilgili başlangıç ve bitiş tarihleri de açık olarak belirtilmelidir, bu öğrencilerin konuya daha keskin şekilde odaklanmalarını sağlarken öğretim görevlisine de zaman yönetimi konusunda yararlı olacaktır.

Özetlemek gerekirse, CREST+ modeli e-öğretim ortamlarında tartışma forumları için sorular geliştirmeye çalışan öğretim görevlilerine faydalı teknikler sunmaktadır. Öğretim görevlisi bir kez sorunun bilişsel değerini belirledikten sonra literatür tabanlı olup olmayacağına karar verir. Bir kez bilişsel ve okuma türü belirlendikten sonra sorunun kişisel deneyimlere dayanıp dayanmayacağına karar verilir. Ardından sorunun biçimi ve türü belirlenir ve sonunda da soru cevaplama süreci ile ilgili kurallar ve protokol açık olarak öğrenciye sunulur.

CREST+ tekniği ile ilgili çeşitli türden sorular Akin ve Neal’in makalesinin sonundaki eklerde mevcuttur ve bu örnek sorular sayesinde CREST+ soru geliştirme modelini kavrayıp çeşitli e-öğrenme derslerinde uygulamak mümkündür.

Yorumlar»

1. FZ Blogs » CREST+: E-öğretimde Doğru Forum Soruları Oluşturma Modeli ve Teknikleri - Kasım 29, 2007

[…] CREST+: E-öğretimde Doğru Forum Soruları Oluşturma Modeli ve Teknikleri […]

2. 2008 Yılında E-Öğrenmeyi Şekillendirecek 9 Trend « E-learning - Ocak 29, 2008

[…] eğitim süreçlerini inceleyen disiplin. Konu ile ilgili örnek bir blog girdisi için bkz. “CREST+: E-öğretimde Doğru Forum Soruları Oluşturma Modeli ve Teknikleri“. 3- Bu yönelimle ilgili olarak ‘Know-where’: 21. Yüzyılda E-Öğrenmeye Radikal Bir […]

3. FZ Blogs » 2008 Yılında E-Öğrenmeyi Şekillendirecek 9 Trend - Ocak 29, 2008

[…] eğitim süreçlerini inceleyen disiplin. Konu ile ilgili örnek bir blog girdisi için bkz. “CREST+: E-öğretimde Doğru Forum Soruları Oluşturma Modeli ve Teknikleri“. 3- Bu yönelimle ilgili olarak ‘Know-where’: 21. Yüzyılda E-Öğrenmeye Radikal Bir […]

4. 50 Sene Sonra Üniversite Olacak Mı? Ustalarla E-öğrenme Üstüne Serbest Bir Diyalog « E-learning - Şubat 14, 2008

[…] değeri artar. Dolayısı ile insanları soru sormaya yöneltmek ve bunu sağlayacak türden soru sorabilme tekniklerini geliştirmek önemli […]

5. FZ Blogs » 50 Sene Sonra Üniversite Olacak Mı? Ustalarla E-öğrenme Üstüne Serbest Bir Diyalog - Şubat 14, 2008

[…] değeri artar. Dolayısı ile insanları soru sormaya yöneltmek ve bunu sağlayacak türden soru sorabilme tekniklerini geliştirmek önemli […]

6. 50 Sene Sonra Üniversite Olacak Mı? E-öğrenme Üstüne Serbest Bir Diyalog, TechnoLogic - Şubat 14, 2008

[…] değeri artar. Dolayısı ile insanları soru sormaya yöneltmek ve bunu sağlayacak türden soru sorabilme tekniklerini geliştirmek önemli […]

7. ali - Mayıs 8, 2008

uzaktan egitimin bir katkısı olduguna inanmıyorum. derste ders dinlemeden basarı olmaz sadece ezberci eğitim modelidir bu

8. meltem - Temmuz 17, 2008

ben uzunköprü sağlık meslek ten bu yıl mezun oldum okul birincisiyim ve laboratuvar mezunuyuım ama össye grmedm ve bize “iki yıllığa geçmek istiyorum diye bir belge imzalattılar“ ben şimdi dört yıllığa okul birincisi olarak giremezmiyim ? bizim okulun dört yıllığı edirnede yokmuş nerde var acaba ? lütfen yardımcı olun


Bir Cevap Yazın

