jump to navigation

Best Practices for Online Business Education – Uzaktan Eğitimde Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar Ekim 23, 2007

Posted by uzaktanegitim in best practices, e-öğrenme, e-learning, e-mba, mba, teorik.
trackback

Kısa bir süre önce IRRODL (International Review of Research in Open and Distance Learning) dergisinde okuduğumuz ve John R. Grandzol ile Christian J. Grandzol tarafından yazılmış “Best Practices for Online Business Education” makalesi uzaktan ve bilgisayar tabanlı eğitim konusunda önemli noktalara değiniyor. Üzerinde durulan noktaların bizim de 8 yıla yakın uzaktan Internet tabanlı eğitim deneyimimizle uyumlu olduğunu belirtmekte fayda var.

Makale, uzaktan eğitimin gün geçtikçe yaygınlaşmaya devam ettiğini vurguluyor ve Sloan Consortium‘a göre özellikle ABD’de uzaktan eğitim / online learning ile ilgili tutarlı bir artış söz konusu. Bu hemen her sene %40 gibi bir oranda seyrediyor!

Swan (2003)’e göre Internet tabanlı dersler farklı açılardan düşünme, karmaşık anlama süreçlerini olgulaştırma ve tartışma kültürünü geliştirme gibi avantajlar getiriyor çünkü öğrenciye daha az ürkütücü bir ortamda rahat iletişim imkanı sunuyor. Internet tabanlı bir ders geliştirirken bunları göz önünde bulundurmak bir hayli önemli.

Yine bu alanda çalışan araştırmacılara göre (Mayer, 2001; Mayer ve Moreno, 1998) ‘online’ bir ders geliştirilirken animasyon ve multimedyanın kullanımına dikkat edilmeli çünkü eğer animasyon konuşma ile destekleniyorsa öğrenciler daha iyi öğrenmekte olduklarına dair bulgular mevcut. Ancak eğer animasyon yazılı metin ile destekleniyorsa o zaman iyi bir etki ortaya çıkmamakta ve bu da bilişsel kaynaklar aşırı yüklendiğinde gözlemlenen ayrık dikkat (split-attention) etkisine bağlanıyor. Öğrenci animasyonu izleyip metni okumaya çalışırken görsel çalışan hafızasına yükleniyor (working memory), dolayısı ile dikkat bölünmesi yaşanıyor. Oysa öğrenci bir şeyler dinleyip aynı zamanda animasyonu izlerken hem görsel hem de işitsel kısa süreli hafıza devreye giriyor. Bu bulgular, görsel ve sözel bilginin insan zihninde farklı kanallardan geçip farklı şekillerde temsil edildiklerini öne süren İkili Kodlama Teorisi (DCT (Dual Coding Theory)) ile de tutarlı.

Ayrıca (Astin 1993)’e göre bir başka önemli faktör de öğrencilerin kendi aralarında ve öğretim görevlileri ile hem akademik hem sosyal anlamda etkileşimi: Dönem sonunda elde edilecek başarıyı tahmin etmek için bu çok önemli bir gösterge. Bu yüzden karşılıklı etkileşimin ve sosyalliğin olabildiğince desteklenmesi uzaktan Internet tabanlı öğrenme açısından önemli.

Buna ek olarak Garrison’a (2003) göre bir konuyu öğrenen bir topluluğun üç yapısal unsuru mevcut:

  1. Birincisi bilişsel mevcudiyet ki bu da karşılıklı eleştirel düşünce desteklendiğinde ortaya çıkmaktadır. Bu yüzden dersler eleştirel düşünceyi ve kendi başına öğrenmeyi desteklemelidir.
  2. İkinci unsur sosyal mevcudiyettir ve öğrenci derse, arkadaşlarına ve hocaya kendini duygusal olarak bağlı hissettiğinde ortaya çıkar.
  3. Üçüncü ve sonuncu unsur da öğretim mevcudiyetidir ve bu da dersin profesörü öğrenen topluluğun sürekli işlevselliğini desteklediğinde ortaya çıkar.

Bu bağlamda Swan (2003)’e göre online ders hazırlanırken dikkat edilmesi gereken temel ilkeler şunlardır:

  1. Öğrenciler için açık hedefler ve beklentiler koymak.
  2. Ders içeriğini farklı modalitelerde sunup öğrencilerin bilişsel yeteneklerini kapsamlı olarak değerlendirmek.
  3. Aktif öğrenme için sık sık fırsat yaratmak
  4. Öğrenciye sık ve yapıcı geribildirim vermek.
  5. Ders hedeflerini gerçekleştirmeleri için öğrencilere esnek bir yapı sunmak.
  6. Hoca tarafından sürekli denetim ve yol gösterme.

Makale yukarıdaki ilkeler ışığında özellikle iş dünyasına (MBA, eMBA, vb.) yönelik Internet tabanlı dersler hazırlanırken uyulması gereken iyi örnekleri listeleyen güzel bir tablo ile bitiyor ve bunların içinde en önemli olduklarını düşündüklerimiz de şunlar:

1- Kurs modülleri ve kurslar arasında olabildiğince yapısal tutarlılık olmalı. Böylece öğrenci aradaki farkları öğrenmekle vakit kaybetmek yerine doğrudan dersin içeriğine odaklanabilir. (Fredericksen 2000)

2- Öğrenci derste neye ne kadar vakit ayırdı ise notlandırma da bunu yansıtmalı. Yani mesela ders vaktinin %60’ı tartışmalara ayrıldı ise notun da %60’ı buradaki performansa bakarak verilmeli. (Fredericksen 2000)

Ders notunun büyük bir kısmı tartışmaya bakarak verildiğinde öğrenciler daha çok tatmin oluyor, daha çok şey öğrendiklerini, diğer öğrenciler ve hocaları ile daha çok etkileşime geçmiş olduklarını düşünüyorlar.

3- Test ve geribesleme alma işi olabildiğince otomasyona sokulmalı (Swan, 2003)

4- Birlikte çalışmayı (collaboration) destekleyen ve ödüllendiren ama tüm öğrencilerden tartışmalara katılmalarını beklemeyen dersler en başarılı olanlar arasında.

5- Ders izleme (tracking) mekanizmalarının öğrencinin okumalarını ödüllendirmek ve mesajlara cevap vermek için kullanılması önemli (Swan, 2003)

6- Öğretim görevlileri ders geliştirirken bir ya da iki “best course”a bakıp bundan feyz almalı. (Fredericksen, 2000)

7- Öğretim görevlileri online dersleri bir içerik deposundan ziyade iletişim ve birlikte çalışma (collaboration) ortamları olarak tasarlamalı
(Dziuban 2004)


Astin, A. W. (1993). What Matter in College: Four critical years revisited. New York: Macmillan.

Fredericksen, E., Pickett, A., Pelz, W., Swan, K., and Shea, P. (2000). Student satisfaction and perceived learning with online courses: Principles and examples from the SUNY learning network. In J. Bourne (Ed.) Online Education: Learning effectiveness and faculty satisfaction: Volume 1. (p. 7-36). Needham, MA.: Sloan-C.

Garrison, D. R. (2003). Cognitive Presence for Effective Asynchronous Online Learning: The role of reflective inquiry, self-direction, and metacognition. In J. Bourne and J. C. Moore (Eds.) Elements of Quality Online Education: Practice and direction. (p. 47-58). Needham, MA.: Sloan-C.

Swan, K. (2003). Learning effectiveness: What the research tells us. In J. Bourne and J. C. Moore (Eds.) Elements of Quality Online Education: Practice and direction. (p. 13-45). Needham, MA.: Sloan-C.

Mayer, R. E. (2001). Multimedia Learning. New York: Cambridge University Press.

Mayer, R., and Moreno, R. (1998). A Split Attention Effect in Multimedia Learning: Evidence for dual processing systems in working memory. Journal of Education Psychology 90(2), 312 – 320.

Reklamlar

Yorumlar»

1. FZ Blogs » Best Practices for Online Business Education - Uzaktan Eğitimde Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar - Ekim 23, 2007

[…] devamını buradan okuyabilirsiniz. […]

2. Sönmez Kartal - Kasım 12, 2007

Selamlar,

Öğretim görevlilerinin dersleri hazırlamadan önce o dersi görmüş ya da
görmemiş öğrencilerin geribildirimlerinden faydalanarak hazırlaması
öğrenciler için daha faydalı olabilir.

Öğrencilerin ve eğitim görevlilerinin arasındaki iletişimin de elden
geldikçe her iki taraf içinde üretken olması sağlanmalı. İletişim sonucu
her hangi bir taraf için çıkan sonuç bir şeylerin üretme keyfini
verebilir. Bu da daha motive edici olacaktır diye düşünüyorum.

İyi çalışmalar

3. pob - Mart 26, 2008

merhaba

bence uzaktan eğitimde otomasyon kadar öğrencilerin ilgisini canlı tutacak aktivitelerin olması da önemli.. Örneğin öğretim görevlisinin bir merhaba demesi bile öğrenciyi motive edecektir..


Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: